سالمندي و تندرستي


 






 

مصرف مواد قندي را محدود کنيد
 

به غير از مبتلايان به ديابت که در مصرف مواد شيرين و قندي با محدوديت کامل مواجه هستند، همه افراد ميانسال بايد در مصرف اين مواد غذايي دقت زيادي به خرج دهند و تا جاي ممکن آن را محدود کنند. شيوه اي آسان براي اين نوع محدود سازي (اگر از شيرين کننده هاي مصنوعي استفاده نمي کنيد) آن است که از قاشق هاي کوچک اندازه گيري براي اضافه کردن شکر به قهوه، چاي و ديگر مواد خوراکي مصرفي تان استفاده کند. همچنين، از مصرف آب نبات و نوشيدني هاي گازدار تا حد ممکن خودداري کنيد زيرا همگي حاوي مقادير زيادي شکر هستند.

ميانسالي و آلرژي
 

آلرژي هاي غذايي عمدتاً در کودکان نمايان مي شوند. با اين حال مي توانند افراد ميانسال را نيز درگير کنند، به خصوص اگر تاريخچه خانوادگي در اين زمينه وجود داشته باشد. با اين حال، خوب است بدانيد که هر گونه واکنش بدن نسبت به مواد غذايي نشان دهنده آلرژي نيست و مي تواند حساسيت بدني را نسبت به آن ماده نشان دهد. برخي از آلرژي ها که با تب و لرز همراه هستند و عمدتاً در فصل بهار نمايان مي شوند، به علت آلودگي هوا، ذرات گرد و غبار و گرده هاي گلها و گياهان ايجاد مي گردند که خود به خود برطرف مي شوند و نيازي به درمان يا مصرف داروي خاصي ندارند. با اين حال براي کاهش علائم ناشي از اين نوع آلرژي ها، مي توانيد تحت نظر پزشک خود از قرص هاي آنتي هيستامين استفاده کنيد.

ضرورت حفظ تناسب اندام در ميانسالي
 

بررسي ها نشان مي دهند که دستيابي به تناسب اندام در هر سن و سالي امکان پذير است. در واقع، بدن انسان در هر سني، نسبت به ورزش، واکنش نشان مي دهد و از طريق ورزش، مي توان به حفظ سلامتي بدن، به خصوص در سنين بالاتر کمک کرد. ورزش، ضربان قلب را افزايش مي دهد، عضله قلب را تقويت مي کند و اکسيژن بيشتري به بدن مي رساند. همچنين ورزش از خشک شدن مفاصل جلوگيري مي کند و عضلات و ماهيچه هاي بدن را قوي مي کند. افراد ميانسالي که ورزش نمي کنند و کم تحرک هستند، با افزايش سن، بيشتر از ديگران، دچار خشکي مفاصل مي شوند. پس تا جايي که توان جسمي تان اجازه مي دهد، تحرک داشته باشيد و ورزش کنيد. اگر چه بالاي 40 سال سن داريد، چاق هستيد و يا از بيماري خاصي رنج مي بريد، قبل از آغار هر ورزش جديدي، ابتدا بايد با پزشک معالج تان مشورت کنيد. روزش هايي که به تناسب اندام و سلامتي تان کمک مي کنند، عبارتند از: پياده روي تند، شنا که بهترين ورزش است و فشاري به بدن وارد نمي کند و براي درمان کمر درد و خشکي مفاصل بسيار مفيد است (اگر تحمل آب سرد را نداريد، بهتر است در استخرهاي آب گرم و سرپوشيده شنا کنيد) و دوچرخه سواري.

البته بايد به نکاتي نيز در حين ورزش، توجه کنيد:
- ظرف پنج دقيقه پس از پايان هر ورزشي، ضربان قلب تان بايد به حالت اوليه خود باز گردد.
- در حين ورزش، مراقب آب و دماي بدنتان باشيد.
- استراحت کافي پس از ورزش توصيه مي شود.
- در انجام هيچ ورزشي، افراط نکنيد و اگر دچار درد در هر ناحيه از بدنتان شديد، با پزشک خود مشورت کنيد.
منبع:راه زندگي- ش 286